Rådet udsender holdningspapir om inklusion i skolen

Vi taler ikke længere, om vi skal have inklusion i folkeskolen, men hvordan vi gør det mest hensigtsmæssigt. Det bidrager Det Centrale Handicapråd med forslag til i det helt nye holdningspapir ”En ny skole.”

Nogle af forslagene er:
•    hav fokus på hvert enkelt barn – handicap eller ej
•    gør forældrene til aktive medspillere i skolens inklusionsarbejde
•    gentænk hele skolen som en ramme – inklusion lykkes ikke blot ved lette tilpasninger
•    lad processen få tid og giv den kontinuerlig opmærksomhed
•    kultur og praksis i klasserummet skal ændres for at aflive myten om, at det er bestemte børn, der skaber problemer

 

Budskaber med bred opbakning

”Vi mener, at budskaberne i papiret står rigtigt stærkt på grund af den brede, fælles opbakning, der er bag dem – rådets 17 medlemmer tæller både repræsentanter for landets handicaporganisationer, kommuner, regioner, forskningsinstitutioner og arbejdsgivere,” fortæller rådets formand Tue Byskov Bøtkjær.

Og rådets medlemmer hilser altså inklusion velkommen.
”Vellykket inklusion kan betyde et mangfoldigt og menneskeligt rigere samfund og en øget accept af hinanden. Det kan vi alle få glæde af. Vi er jo alle sammen forskellige - handicap eller ej,” slår Tue Byskov Bøtkjær fast.

Her kan du læse holdningspapiret.

 

OBS: Rådet samarbejder samtidig med foreningen Skole og Forældre om en kampagne om inklusion. Den er rettet mod forældre og skolebestyrelser og skal give dem værktøjer, så de kan få en god dialog om inklusion og dens betydning – så fordomme kan blive aflivet og spørgsmål besvaret. Læs mere om kampagnen her.

Onsdag, 20 juni, 2012