Bliver borgerne glemt – igen?

Administrerende direktør for IT-Branchen Birgitte Hasse har i dag et indlæg på Altinget, hvor hun med adresse til regeringens nye velfærdsudspil spørger, om effekten af velfærdsteknologi alene skal måles på, hvad det offentlige sparer af tid og penge? Hvad med den samfundsmæssige værdi, som hvor meget gladere, raskere og tryggere borgerne bliver, der for eksempel behandles med telemedicin?
 
Jeg synes, Birgitte Hasse her har fat på noget essentielt, som også er højst relevant for den kommende fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, der skal have virkning fra 1. januar 2016. Vi har gennem de seneste digitaliseringsstrategier haft fokus på, hvordan den offentlige sektor kan bliver mere effektiv, og hvordan danskernes velfærd kan moderniseres. Nu lyder der pæne toner fra regeringen om, at offentlig digital service skal skabe værdi for borgerne.
 
Jeg håber, det denne gang lykkes at følge op i praksis. Man har ikke hidtil interesseret sig så levende for værdien for borgerne, at det er noget, man kan putte ind som en gevinst i regnearket. Jeg håber ikke, det betyder, at de pæne visioner fortoner sig, når planen bliver konkret. Tværtimod har vi brug for, at den offentlige sektor udvikler sin evne til at sætte sig i borgerens sted og forstå, hvornår noget reelt er en gevinst for dem, det handler om.
 
 

Dato: 

Tirsdag, 28 april, 2015