Pas ind eller forsvind

Ros til TV2 for at tage fat på det kontroversielle emne inklusion i folkeskolen i deres onsdagsserie “Rita”. Skolen spotter en dreng, der ser ud til at have en form for autisme. Drengen har svært ved at finde ind i de andre børns sociale fællesskab og hvad der sker herfra er højaktuelt.

Vi har 84.000 børn, der modtager specialundervisning. Regeringen har sammen med KL formuleret en målsætning om, at 96 procent af børnene skal gå i almindelig folkeskole. At få det til at lykkes kræver den rette håndtering.

Her vil jeg se frem til, at serien kommer på omgangshøjde med udviklingen. I afsnittet her er budskabet er, at drengen må lære at passe ind. Folkeskolen har ikke ressourcer til, at han kan få lov at være anderledes. Det afspejler gårsdagens virkelighed, hvor folkeskolen kunne løse udfordringerne i klasserummet omkostningsfrit ved at ekskludere elever til specialtilbud.

I dag forventer vi af folkeskolen, at den kan håndtere en større mangfoldighed. Og det er udbredt, at skolerne selv må betale for de tilbud, de ekskluderer til, så de har en kraftig tilskyndelse til at beholde eleverne. Men den øvelse virker kun, hvis alle omkring skolen er indstillet på, at man må ændre nogle ting, hvis man skal have et ægte fællesskab med plads til forskellighed.

Det positive er, at serien med sin lidt gammeldags fremstilling nu har lagt grunden for at vise os, at inklusion også er en kulturrevolution i skolen. En skoleledelse, der optræder som i dette afsnit, står for at blive udfordret. Det ser jeg frem til.

Dato: 

Onsdag, 2 oktober, 2013