Tillid mellem mennesker med handicap og offentlige myndigheder.
Gensidig tillid og fokus på individuel situation er vigtigt
GAP-analysen viser, at alle er enige om, at det er vigtigt med gensidig tillid, god forberedelse og kendskab til lovgivningen, hvis man skal have god kontakt i sagsbehandlingen.
Et af analysens klare resultater er, at mange mennesker med handicap har et negativt billede af sagsbehandlingen, synes sagsbehandlerne mangler viden om handicap, ligesom de ikke føler sig hørt i mødet med kommunen. Men hvis borgerne oplever, at der er fokus på deres individuelle situation, har det en positiv effekt. Så vurderer de også de andre aspekter i sagsbehandlingen mere positivt.
Manglende tillid har store konsekvenser
Konsekvensen af tillidskløften mellem borger og sagsbehandler kan være dårlige løsninger og spildte ressourcer. Borgerne står tilbage med en dårlig oplevelse, og det fylder meget for dem, når de ikke føler sig hørt. Lederne og politikerne i kommunerne risikerer også at træffe dårlige beslutninger på området, fordi medarbejderne savner indblik i borgernes oplevelser.