Tema 7 - Tillid
Der er sprækker i tilliden mellem borgere og kommuner på det specialiserede socialområde.
Manglen på tillid mellem borgere og det offentlige system afføder et stort pres for at få ændret situationen for de mange, som oplever svigt i mødet med det offentlige system, og som oplever brud på deres retssikkerhed.
Det Centrale Handicapråd har gennem en årrække haft fokus på denne udfordring, særligt i 2021 med udgivelsen af den nye GAP-undersøgelse, som bidrager med en status på tilliden mellem borgere, sagsbehandlere og offentlige lederes opfattelse af samarbejdet. Se undersøgelse her.
Tillid er centralt for samarbejdet mellem borgere og sagsbehandlere i kommunerne, og erfaringer viser, at generelle problemstillinger på handicapområdet har manglende tillid som omdrejningspunkt – ofte er det mødet mellem borger og det offentlige, som opleves svært og forskelligt af de to parter.
I 2015 offentliggjorde Det Centrale Handicapråd en GAP-analyse, som belyste gap’et – sprækken eller kløften – mellem borgere, sagsbehandlere og offentlige lederes opfattelse af samarbejdet på en række parametre – med henblik på at styrke brugerindflydelse og tillid. Se undersøgelsen her.
For at se en eventuel udvikling, og for at kunne pege på løsninger, har Det Centrale Handicapråd besluttet af gentage GAP-analysen. Den nye analyse skal give perspektiver til den vigtige debat og danne baggrund for tillidsfremmende initiativer – til gavn for borgere, offentligt ansatte og politikere på lokalt og nationalt niveau.
Det er Det Centrale Handicapråds prioritering, at dialogen om tillidskløften baseres på viden, er konstruktiv og fokuserer på løsninger. Rådets formand har i 2019 sammen med social- og indenrigsminister Astrid Krag adresseret dette i medierne, ligesom behovet for aktuel viden til brug for langsigtede løsninger er blevet fremhævet på konferencer om retssikkerhed.