Transporthjemmesider: Svært for mennesker med handicap

En stigende del af planlægningen og bestilling af rejser foregår på nettet eller via apps på smartphones. Bus- tog-, taxi- og flyselskaberne har flyttet en stor del af deres kommunikation til digitale platforme som hjemmesider og apps og forventer, at kunderne kan finde informationen selv. Men kan mennesker med handicap bruge de digitale løsninger og finde de informationer de har brug for, når man for eksempel skal have hjælp til at komme op i toget eller er blind og gerne vil bestille en taxi?

Det Centrale Handicapråd sætter fokus på mobilitet og har undersøgt tilgængeligheden til et udvalg af de hjemmesider og apps danskerne bruger, når de skal rejse.

Dårligt tilgængelige hjemmesider - gode apps

Generelt er tilgængeligheden til hjemmesiderne dårlig, viser DCH’s undersøgelse af en lang række trafik- fly og rejseselskaber. Den dårlige tilgængelighed betyder, at hjemmesiderne kan være svære eller umulige at bruge for mange mennesker med handicap.

De vurderede apps er derimod godt tilgængelige undtagen Rejseplanen, som ikke kan bruges med en skærmlæser. Rapporten konkluderer, at selv om krav til tilgængelighed ikke synes at være indgået i udviklingen, så gør de underliggende programmer som apps bliver bygget i, at man ikke kan lave alvorlige brud på tilgængeligheden. Det skyldes, at iOS og Android styresystemerne tænker tilgængelighed ind i opbygningen.

Løsninger

Det Centrale Handicapråd inviterer selskaberne fra undersøgelsen til dialogseminar 19. juni om, hvordan tilgængeligheden bliver bedre. Vi vil blandt andet vise selskaberne, hvordan mennesker med handicap bruger deres hjemmesider og apps og hvilke udfordringer, de møder og opfordre til, at man husker alle rejsende.

Anbefalinger

DCH anbefaler at tilgængeligheden bliver arbejdet ind i løsningerne, så så mange som muligt kan bruge dem. Her kan Retningslinjer for tilgængeligt webindhold (WCAG 2.0) hjælpe.

Baggrund

Hvem har vi kigget på? Hjemmesider: DSB, Rejsekortet, Arriva, de regionale trafikselskaber, SAS og Norwegian Apps: DSB, Mobilbilletter, Rejseplanen, 4 x 48, 4 x 35 og taxi appen 2-tap Taxi, hvor man kan bestille en taxi overalt i Danmark. Denne app er udviklet specielt i forhold til mennesker med synshandicap.

Hvad er WCAG 2.0?

Alle offentlige myndigheder i Danmark har forpligtet sig til at overholde WCAG 2.0, når de køber, udvikler og drifter deres hjemmeside. Der kan dog være undtagelser ved trafikselskaber. Retningslinjerne er en bred vifte af anbefalinger til, hvordan man gør webindhold mere tilgængeligt. Hvis man følger dem, sikrer man tilgængelighed for en bred gruppe med handicap herunder blinde og svagsynede, døve og hørehæmmede mennesker med indlæringshandicap og kognitive handicap. Man får også mere brugervenligt webindhold.

Læs rapporten

Læs rapporten her (i pdf-format)

Torsdag, 18 juni, 2015