Nyhed

Åbent brev: Husk handicapfokus i de politiske forhandlinger om den fremtidige beskæftigelsesindsats

I et åbent brev - sendt d. 20. februar - til Folketingets beskæftigelsesordførere opfordrer Det Centrale Handicapråds formand Mogens Lindhard til at huske handicapfokus i de kommende politiske forhandlinger om den fremtidige beskæftigelsesindsats.

Kære beskæftigelsesordførere

Jeg vil med dette brev gerne opfordre jer til at bringe Det Centrale Handicapråds syv anbefalinger til at styrke beskæftigelsesindsatsen for personer med handicap med til de kommende politiske forhandlinger om reformeringen af beskæftigelsesindsatsen og den varslede handlingsplan på området. Uanset fremtidig organisering af beskæftigelsesindsatsen er det bydende nødvendigt at fastholde et kontinuerligt fokus på personer med handicap, når indsatsen nytænkes og reformeres.

Som det skitseres i regeringsgrundlaget, så er en af samfundets største udfordringer lige nu – og ikke mindst i fremtiden – manglen på arbejdskraft og rekrutteringsudfordringer i en række brancher. På samme tid viser den seneste VIVE-undersøgelse om handicap og beskæftigelse, at 33.000 personer med handicap er aktivt jobsøgende og klar til at tage et arbejde inden for de næste 14 dage.

På Det Centrale Handicapråds beskæftigelsespolitiske høring den 25. januar 2023 præsenterede rådet syv anbefalinger til, hvordan indsatsen for at få flere personer med handicap i job kan styrkes i forbindelse med den annoncerede reform af beskæftigelsesindsatsen.

De syv anbefalinger er resultatet af et arbejde, som det samlede råd bestående af en bred kreds af centrale samfundsaktører, herunder bl.a. arbejdsmarkedets parter – og ikke mindst handicaporganisationerne – står bag. Anbefalingerne adresserer blandt andet mangel på viden om specifikke handicap blandt beskæftigelses-medarbejdere og virksomheder, usmidige overgange fra uddannelse til job og bureaukrati forbundet med at få tilkendt fleksjob.

På høringen mødte rådets anbefalinger stor opbakning på tværs af ordførere fra Folketingets partier, handicaporganisationer, arbejdsmarkedets parter og eksperter. Der var bred enighed om, at der er et presserende behov for at ændre den nuværende beskæftigelsesindsats, således at indsatsen i højere grad understøtter personer med handicaps muligheder for beskæftigelse. Det stod klart, at der i høj grad er brug for både eftersyn og ændringer af lovgivningen på området – og brug for helt nye initiativer og målsætninger.

Jeg håber, at de medsendte løsningsforslag vil indgå i de politiske forhandlinger om beskæftigelsesreformen. Rådet står naturligvis til rådighed i forhold til uddybning af anbefalingerne og stiller meget gerne op til et møde. Rådets anbefalinger er også sendt til beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen.

Mogens Lindhard

Formand for Det Centrale Handicapråd