Nyhed

Ny VIVE-undersøgelse om uddannelsesresultater og –mønstre

Børn og unge med funktionsnedsættelser klarer sig dårligere og har mere fravær, derfor er der behov for yderligere studier af, hvad der fremmer og hæmmer uddannelsesresultaterne, viser ny undersøgelse. 

Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, VIVE, offentliggør i dag en ny undersøgelse, der omhandler uddannelsesresultater og –mønstre hos børn og unge med funktionsnedsættelser.

Ikke overraskende bekræfter undersøgelsen, hvad tidligere kvantitative kortlægninger af børns skolegang og videre færd i ungdomsuddannelserne har vist: Børn og unge med funktionsnedsættelser klarer sig dårligere i skolen og har mere fravær. 

Dog er det skuffende, at VIVE-undersøgelsen ikke kan konkludere noget sikkert eller præcist om, hvilke forhold der fremmer og hæmmer disse uddannelsesresultater og -mønstrer. 

”Undersøgelsen viser, at udfordringen for børn og unge med funktionsnedsættelser særligt opstår i forbindelse med overgangene mellem de forskellige uddannelsesniveauer. Det vidste vi i forvejen, og vi havde derfor håbet, at VIVE-undersøgelsen kunne bidrage med nye perspektiver på, hvilke årsager der er til netop denne udfordring. Særlige fordi vi ved, at der er en sammenhæng imellem uddannelsesniveauer og mulighed for beskæftigelse,” fortæller formand for Det Centrale Handicapråd Liselotte Hyveled og fortsætter: 

”Desværre blev vi ikke klogere på årsager denne gang, men vi kan da glæde os over, at undersøgelsen tydeligt pointere, at der er behov for et større studier af området, og det arbejder vi allerede på at få sat i gang.” 

 

Næste skridt er at gennemføre en større kvalitativ undersøgelse i en lang række af landets kommuner for på den måde at opnå mere præcis viden om, hvilke knapper der skal skrues på for at skabe bedre uddannelsesresultater for børn og unge med funktionsnedsættelser.
Liselotte Hyveled, formand for Det Centrale Handicapråd

 

Undersøgelsen er initieret af Det Central Handicapråd i 2018, og der har særligt været store forventninger til den nye fremgangsmåde, som VIVE har benyttet i undersøgelsen. VIVE har nemlig anvendt en metode, der identificerer og afgrænser langt de fleste børn med forskellige funktionsnedsættelser i registre, hvilket vil gøre det muligt fremover at følge udviklingen for disse grupper i uddannelsessystemet og videre til arbejdsmarkedet.  

”Det er godt, at vi på baggrund af den anvendte metode fremover kan følge børn og unge med funktionsnedsættelser i registrene og særligt i overgangene mellem uddannelsesniveauerne samt uddannelse og arbejdsmarked. Det er første skridt på vejen,” lyder det fra Liselotte Hyveled.

Læs ”Uddannelsesresultater og -mønstre for børn og unge med funktionsnedsættelser”

”Næste skridt er gennemførelsen af en større kvalitativ undersøgelse i en lang række af landets kommuner for på den måde at opnå mere præcis viden om, hvilke knapper der skal skrues på for at skabe bedre uddannelsesresultater for børn og unge med funktionsnedsættelser. Et sådan kvalitativt arbejde vil Det Centrale Handicapråd opfordre børne- og undervisningsministeren at påbegynde,” fortæller formand Liselotte Hyveled.